Start her

Besvar de 4 spørgsmål, så giver vi dig overblik over, hvilke emner og værktøjer du bør starte med.


Du skal afslutte alle spørgsmålene

Produktion og design

Arbejder din virksomhed med miljøforbedringer af produktion eller produkter?


Leverandører

Taler din virksomhed med leverandører om f.eks. miljøbelastningen af deres produkter?


Forretningsmodeller

Tager din virksomhed ejerskab over jeres produkter i hele deres levetid? Leaser I f.eks. jeres produkter, eller har I en tilbagetagningsordning.


Markedsføring

Fortæller din virksomhed om jeres miljømæssige og sociale indsatser?


Produktion og design

Rigtig godt – det lyder som om, virksomheden allerede har lidt erfaring med cirkulær økonomi. Måske ligger der også et gemt potentiale i produkterne?

Prøv værktøjet Gør jeres produkt grønnere, og find ud af det.

Det kan være en god idé at kigge på virksomheden og vurdere, om I kan arbejde med bæredygtighed og miljøforbedring af produkterne. Det kan forlænge produkternes levetid eller gøre dem mere reparationsvenlige, og på den måde indgår virksomheden og produkterne i det cirkulære kredsløb.

Prøv værktøjet Gør jeres produkt grønnere.


Leverandører

Din virkomhed er tydeligvis opmærksom på, hvilke miljøbelastninger der kan ligge fra leverandørens side.

Få eventuelt gode råd om dialog med leverandører med værktøjet Guide om forhandling og samarbejde. Med en god dialog med leverandørerne kan I arbejde mere cirkulært.

Virksomheden kan reducere jeres samlede miljøbelastning ved at påvirke leverandører i en cirkulær retning. For eksempel kan I stille krav til holdbarheden af deres produkter og muligheden for at genanvende dem.

Få hjælp ved at prøve værktøjet Sammensæt leverandørkæde.

Gear

Single-origin coffee pop-up iPhone man braid copper mug ethical. Celiac next level la croix, venmo chambray woke brooklyn. Crucifix snackwave 90's, flexitarian food truck skateboard succulents +1.


Forretningsmodeller

Det lyder som om, I allerede har gang i den cirkulære tankegang.
Udnytter I også de udtjente produkter? Da I allerede tager jeres produkter retur, gemmer der sig måske enten brugbare komponenter eller værdifulde materialer i det udtjente produkt. Prøv værktøjet Tilbagetagningsordning, og få inspiration.

Virksomheden kan måske have gavn af at tænke i nye forretningsmodeller. I kan f.eks. bruge en tilbagetagningsordning, hvor virksomheden henter det udtjente produkt og genanvender eller genbruger de dele, der stadig virker.

Prøv værktøjet Tilbagetagningsordning, og få inspiration.


Markedsføring

Det lyder som om, virksomheden allerede er godt i gang med at fortælle den gode miljøhistorie.

Måske kan virksomhedens produkter også blive miljømærkede? Prøv værktøjet Kvikguide til miljømærket, og bliv klogere på hvordan.

Kunder, investorer og kommende medarbejdere forventer i stigende grad, at virksomheder forholder sig til Corporate Social Responsibility (CSR) – virksomhedens sociale og miljømæssige ansvar. Derfor er det vigtigt at fortælle om de indsatser, virksomheden allerede arbejder med.

Undersøgelser viser, at en god og tydelig CSR-strategi øger virksomhedens troværdighed, skaber øget salg og tiltrækker engagerede medarbejdere.

Få gode råd til, hvordan du kan styrke virksomhedens kommunikation om sociale og miljømæssige indsatser med værktøjet Styrk miljøkommunikation.