Nye forretningsmuligheder med cirkulær økonomi

Det lyder måske for godt til at være sandt, men visionen om en mere cirkulær økonomi kan være grundlag for både ambitiøse miljøstrategier i samfundet og stærke forretningsmodeller i virksomheder.

En cirkulær økonomi er et alternativ til den nuværende lineære økonomi med store affaldsmængder fra industri og husholdninger, fordi produkter ikke holder særlig længe eller udskiftes hyppigt, fordi der lanceres nye modeller. Ideen med cirkulær økonomi er at reducere mængden af ressourcer, der skal udvindes, og opnå en højere effektivitet i anvendelsen af ressourcerne baseret på fire principper:

  • Produkter produceres med lavt spild og uden farlige stoffer og materialer
  • Produkter har en lang levetid
  • Produkter kan efter endt anvendelse indgå i fremstilling af nye produkter
  • Forretningsmodellen sikrer at produkterne anvendes effektivt, så et behov kan dækkes med færrest mulig produkter

Visionen om en cirkulær økonomi er ikke ny – den har været en del af miljøbevægelsens arbejde for bæredygtig udvikling med lavere ressourceforbrug og mindre miljøbelastning siden Brundtland-rapporten udkom for 30 år siden. Det nye er at cirkulær økonomi de seneste år har fået større fokus, fordi den engelske tænketank Ellen MacArthur Foundation har skabt interesse for tankegangen hos en række virksomheder og regeringer, samtidig med at cirkulær økonomi er blevet en del af EU’s strategi for øget ressourceeffektivitet. I Danmark er et advisory board nedsat af Regeringen ved at færdiggøre sine anbefalinger til at fremme arbejdet med cirkulær økonomi i Danmark.

Fem nordjyske eksempler

De fem nordjyske virksomheder, der har været nomineret i NBE’s konkurrence om at blive kåret som Nordjyllands mest cirkulære virksomhed i 2017, illustrerer hvordan principperne for cirkulær økonomi kan omsættes i forretningsstrategier i virksomheder inden for meget forskellige brancher.

Elsk og deres koncept for ”slow fashion” gør op med brug-og-smid-væk kulturen ved at producere tøj af rene materialer med et tidsløst design, som forbrugeren har lyst til at anvende i lang tid, samtidig med at produktets kvalitet sikrer at produktet kan holde længe.

Better World Fashion’s produktion af nye læderjakker af råvarer fra brugte læderjakker viser, hvordan det er muligt at lave cirkulære materialestrømme, hvor produkter genanvendes til nye produkter. Samtidig er der udviklet en forretningsmodel, hvor kunden kan købe produktet med en tilbagekøbsaftale, som giver 50% rabat ved køb af en ny jakke, hvis man leverer den brugte jakke tilbage.

Bila’s modulbaserede koncept for industrirobotter betyder, at robotterne har en lang levetid, fordi de er fleksible og let kan repareres, kan opgraderes og kan tilpasses nye behov hos kunden eller anvendes hos en ny kunde.

Pack-and-Sea’s koncept for udlejning af fiskekasser til en række havne med RFID-tags på kasserne og en forretningsmodel baseret på betaling af leje pr uge, betyder at der er opnået et mere lukket flow af fiskekasser med meget mindre svind af kasser og dermed mindre tab af materialer.

Aage Vestergaard Larsen’s forædling af plastaffald til nyt genanvendeligt plastgranulat er med til at skabe mere cirkulære materialestrømme for plast. Forretningsmodellen er bl.a. baseret på samarbejde med virksomheder, der har plastaffald, om identifikation og sortering af plast, så Aage Vestergaard Larsen kan producere nye råvarer af høj kvalitet af den genanvendte plast.

Man kan læse mere om de fem virksomheder i Rikke Huulgaards og Edward Vingwes rapport Nordjyllands mest cirkulære virksomhed 2017.

Kan disse cirkulære forretningsstrategier inspirere jeres virksomheds strategi?

Michael Søgaard Jørgensen og Arne Remmen, Aalborg Universitet


Nye forretningsmuligheder